Een veelgestelde vraag bij een reclamebureau die in tv reclame gespecialiseerd is, luidt: wat kost het zendtijd inkopen op een zender zoals RTL 4 of SBS 6? Om daarop een antwoord te kunnen geven is het van belang wat de doelstelling van de klant is.
Daarom kijkt een mediastrateeg altijd eerst welk doel er moet worden behaald. Moet er een product aan oudere mensen worden verkocht? Dan heeft het weinig zin om ’s ochtends vroeg rond kinderprogramma’s te adverteren. Kortom, reclame en zendtijd inkoop gaat vooral om strategisch reclame inkopen rondom programma’s waar de doelgroep naar kijkt.
Hoeveel kost de reclame seconden inkopen?
Meestal ben je voor de inkoop een leuke tv-campagne rond de 10.000 euro kwijt, voor het inkopen van zendtijd rondom een aantal redelijk goed bekeken tv-programma’s voor een aantal dagen. Uiteraard speelt het seizoen ook een rol; want als het buiten 35 graden is en de mussen van het dak vallen, zullen er weinig tv-kijkers voor de buis gekluisterd zijn. Juist dan kun je wel voordelig reclame zendtijd inkopen, maar de vraag is wat je ermee opschiet.
Adverteren op RTL 4, RTL Z of juist SBS zenders?
Belangrijk dus om eerst je doelgroep goed samen te vatten en een media strateeg te laten inventariseren waar jouw tv kijker zit. Zitten ze bij de NPO, RTL of SBS? Of juist op een niche tv zender? Dat laatste kan ook interessant zijn. Want RTL Z heeft misschien niet zoveel kijkers, de kijkers die ze wel hebben, zijn vaak beleggers en andere zakenlui met een groot budget.
Inkopen van reclame zendtijd
Het mediabureau One Media uit Amsterdam heeft 20 jaar ervaring in het inkopen van reclame zendtijd en het strategisch plannen van televisie reclame. Zij hebben alle data in huis om van jouw tv reclame een succes te maken. Nieuwsgierig? Vraag dan eens een vrijblijvende offerte aan bij dit bedrijf, en bekijk wat televisiespots voor jouw bedrijf kosten.